17 Juni 2019

näringsliv

Hallå konsument – konsumentvägledning när du behöver det

KONSUMENT Nu blir det något lättare att vara konsument i Österåker. Sveriges oberoende upplysningstjänst öppnade i förra veckan Hallå konsument. En oberoende vägledning för dig med frågor eller klagomål.
Kommuner och konsumentbyråer i Sverige har i många år hjälpt konsumenter som varit i behov av råd och stöd. Men konsumentvägledningen har inte varit tillgänglig för alla. Mer än en halv miljon svenskar saknar till exempel vägledning i sin hemkommun, bland annat invånarna i Österåker.


Nu kraftsamlar det offentliga Sverige för att skapa ett stöd som är tillgängligt för alla. Förra veckan öppnade Hallå konsument i Konsumentverkets regi, en tjänst för alla konsumenter i Sverige. Konsumenterna kan kontakta Hallå konsument på det sätt de själva trivs med. Antingen genom att besöka webbplatsen hallakonsument.se eller genom att ta kontakt via telefon, e-post, chatt, brev eller på Facebook.
Här ges en oberoende och lättillgänglig information till konsumenter om frågor före och efter köp. Det kan handla om konsumenträttigheter, privatekonomi eller hur man gör hållbara val. Hallå konsument hjälper till med övergripande information, men om vägledaren inte kan ge ett fullständigt svar skickas man i vissa fall vidare till någon av de fyra konsumentbyråerna eller tolv utpekade myndigheter man samarbetar med, och som bidrar med expertis inom en mängd områden.

– Vi knyter ihop den oberoende vägledning som finns. Det gör att den som kontaktar Hallå konsument alltid hittar rätt, säger Gunnar Larsson, generaldirektör på Konsumentverket.

Men ibland behöver man sitta ner och prata med en vägledare och gå igenom ett ärende. Då är det hos konsumentvägledningen i kommunen man får bäst hjälp. Men då Österåkers kommun saknar konsumentvägledning innebär det att boende i vår kommun får ta sitt ärende vidare på egen hand.

Fakta om Hallå konsument
· Tjänsten består av webbplatsen hallakonsument.se och vägledare som svarar på frågor via telefon, e-post, brev, chatt och Facebook. Alla sitter i Konsumentverkets lokaler i Karlstad.
· Konsumentverket samordnar tjänsten i samarbete med tolv andra myndigheter, kommunernas konsumentverksamhet och de fyra konsumentbyråerna.
· De samverkande myndigheterna är Allmänna reklamationsnämnden, Boverket, Energimarknadsinspektionen, Fastighetsmäklarinspektionen, Finansinspektionen, Kemikalieinspektionen, Kronofogden, Livsmedelsverket, Naturvårdsverket, Pensionsmyndigheten, Post- och telestyrelsen och Statens energimyndighet.
· Vägledningen är öppen vardagar kl. 9-17.

Nyföretagarcentrum

NyföretagarCentrum Österåker/Vaxholm

Vi ger dig kostnadsfri, personlig och konfidentiell rådgivning om du funderar på att starta företag. Vi är experter på företagande, och efter vår rådgivning är du väl förberedd för livet som egenföretagare

Du hittar oss här