- Detaljer
- Publicerad söndag, 18 oktober 2015 19:41
Österåker har stigit på skolranking
SKOLA & UTBILDNING Lärarförbundet har återigen kommit med en ranking över Sveriges bästa skolkommuner. Rankningen bygger på 14 olika kriterier. Och det kan konstateras att Österåker har stigit något på listan. Från plats 282 till 229 av landets 290 kommuner. I Stockholm ligger vi på plats 20 av 26.Bäst går det vad det gäller lönen. Där ligger vi
nu på en tredjeplats regionalt. En placering bättre än förra året. Men vad det gäller lärartätheten så ligger vi alltjämt i botten. På plats 289. Alltså näst sist och en placering sämre än förra året. Lärartätheten är baserad på officiell statistik från Skolverket. Man har vägt samman fyra mått: antal barn per årsarbetare med förskollärarexamen i kommunal förskola, antal elever per lärare (heltidstjänst) i förskoleklass, antal elever per lärare (heltidstjänst) i kommunal grundskola inklusive undervisning i modersmål och Svenska som andraspråk och antal barn per årsarbetare i kommunala fritidshem.
Vi har även sjunkit vad de gäller resurser.
Lärarförbundet utser Sveriges bästa skolkommuner sedan 2002 för att sätta fokus på kommunernas viktiga roll som huvudmän för skolan. man vill också uppmuntra kommuner som ger sina elever, lärare och skolledare goda förutsättningar. Förhoppningen är att rankningen Bästa skolkommun ska inspirera kommuner att satsa på dem som skapar den goda skolan – elever, lärare och skolledare.
.
De kriterier som ligger till grund för undersökningen är:
Resurser till undervisningen
Utbildade lärare
Lärartäthet
Friska lärare
Lärarlöner
Kommunen som avtalspart
Andel barn i förskola
Betygsresultat, genomsnittligt meritvärde i åk 9
Betygsresultat i åk 9 i förhållande till förutsättningarna, Likvärdighetsindex.
Andel elever som är godkända i alla ämnen i åk 9
Andel elever godkända i alla ämnen i förhållande till Likvärdighetsindex.
Andel elever som fullföljer gymnasieutbildningen inom 4 år
Andel elever som uppnår grundläggande behörighet för högskolestudier
Övergång till högskolan
Inom respektive kriterium rankas kommunerna från 1 till 290 där placering 1 utgör bästa värde. Den kommun som uppnår lägst sammanlagd poängsumma hamnar i topp. Två kriterier, andel pedagogiskt utbildade lärare respektive lärartäthet, ges dubbel vikt i sammanräkningen då tillgången till kompetenta lärare är den enskilt viktigaste faktorn för skolframgång.