27 September 2023

Samhälle

Husläkarna i Österåker startar digital vårdtjänst

HÄLSA Husläkarna i Österåker – med cirka 23 000 listade patienter – har startat en digital vårdtjänst där vårdcentralen erbjuder vårdmöten via en läkarchatt. Tjänsten kopplar ihop nätbaserad och fysisk vård och är till för akuta, lättare besvär, exempelvis fästingbett, hudutslag och halsont.


Antalet digitala läkarbesök ökar kraftigt runt om i landet och många patienter uppskattar tillgängligheten och enkelheten med att kunna prata med en läkare via exempelvis en chattfunktion.

- Vi har under flera år följt utvecklingen av nätbaserad vård och nu känner vi att det är läge att komplettera verksamheten med en egen tjänst där vi kan möta våra patienter på en ny och spännande arena, säger Anders Lindh, specialist i allmänmedicin och verksamhetschef på Husläkarna i Österåker.

Plattformen har utvecklats av teknikbolaget Doctrin tillsammans med Praktikertjänst, där Husläkarna i Österåker ingår. Och tjänsten – som också ska införas på ytterligare antal vårdcentraler runt om i Sverige – syftar till att skapa en smartare och mer tillgänglig vård samt bidra till effektivare arbetsflöden för mottagningens medarbetare.

- Patienter söker idag i regel vård båda via nätet och fysiska vårdcentraler och det finns en stor potential att integrera nya lösningar i tjänsten, exempelvis video, berättar Anders Lindh.

Husläkarna i Österåker har cirka 23 000 listade patienter och de kan via tjänsten nu söka vård för 22 olika sökorsaker, däribland hudutslag, halsont och fästingbett. Patienten loggar in via bank-id och svarar på ett antal frågor om besvären och skickar vid behov även med en bild, och därefter finns möjlighet att via chatt prata med läkare. Om det krävs ett fysiskt besök bokas det enkelt in via plattformen.

- Som läkare får jag en bra bild av patientens besvär och kan ofta direkt se att det exempelvis handlar om en urinvägsinfektion som behöver behandlas. Många besök kommer vi att kunna hantera genom ett eller två chattmeddelanden, förklarar Anders Lindh, och fortsätter:
- Den här tjänsten innebär ju en stor tidsbesparing för våra patienter och den effektiviserar också hanteringen av enklare åkommor, vilket gör att vi kommer att få mer tid till mer komplexa behov.

Tjänsten är öppen vardagar mellan klockan 08.00 och 15.00, och kommer man som patient in under den perioden får man svar via chatten inom två timmar.

Lions Club Österåker

Lions Club Österåker bildades 1960 och har ca 50 medlemmar, som samlar in och delar ut ca 500 000 kr varje år.

Läs mer

Rädda Barnen Österåker

Rädda Barnen är en barnrättsorganisation som arbetar för att alla barn ska få sina rättigheter tillgodosedda och vår verksamhet grundar sig på Barnkonventionen.
Vi är politiskt och religiöst obundna.

Synpunkter och förslag

Österåkers kommun strävar hela tiden efter att bli bättre och vill därför ha synpunkter från dig som bor i kommunen. Berättar vad du tycker om det arbete som utförs och det bemötande man ger. Synpunkter kan handla om olika saker och kan finnas inom olika områden. Detta är inte detsamma som medborgarförslag eller felanmälan.

Du hittar mer information här Handlingar som kommer in till kommunen är allmänna handlingar och oftast offfentliga.


TISDAG.........14:00-18:00
TORSDAG.....14:00-17:00
LÖRDAG.......10:00-14:00

För inlämning av saker:
Mån - Fre 09:00 - 16:00
(Lunch 12:00 - 13:00)
Vid behov hämtar vi. OBS! Det ska vara färdigpackat, rent och ”säljbart”.
Kontakta oss på tel. 08-540 22 228

Berga Second Hand låter vinsten av verksamheten gå tillbaka till olika projekt i Åkersberga samt nationellt och internationellt.

Spara

Spara